עובדת מהבית ומתכננת פיננסית את עתידי

תוך כדי זה שאני עובדת מהבית, בימים האחרונים אני עסוקה בתכנון פיננסי. תכנון פיננסי עוסק בהוצאות והכנסות, והוא מציג בפנינו תמונה הולמת של מצבנו הכלכלי. כמה כסף אנו מכניסים פנימה בכל חודש, וכמה כסף אנו מוציאים בכל חודש. דבר אחד שהבנתי הוא שלנהל משפחה, מבחינה פיננסית, זה בדיוק כמו לנהל עסק. יש הכנסות ויש הוצאות, יש דברים שניתן לייעל, ויש דברים שניתן לקצץ, ויש דברים שממש לא ניתן לקצץ בהם.

ראשית אני רוצה לדעת מהו מצבנו מבחינה כספית. אז אני רושמת לפני את כל החסכונות והחשבונות בנק שיש לנו. אני כותבת את הסכום שיש לנו בהשקעה בתיק מניות, אני כותבת את הכסף שנצבר לרשותנו בקרן השתלמות. בעצם כל סכום כסף, וכל הון שקיים ושמור בבנק, או בחסכונות, או בהשקעות. זה כבר נותן לי תמונה ברורה. אני בקרוב בת 30, ואני חושבת שזה זמן מצוין לתכנן את העתיד. אני חושבת שכל אחד צריך להקדיש זמן לנושא, לשבת עם עצמו, חצי שעה פה, שעה שם, ולכתוב את הדברים, פשוט לתכנן. יש בתכנון משהו מאוד טוב, שמביא לתוצאות טובות. יש לי את הזמן להתבונן סביבי, אני יודעת שיש עוד זמן עד חגיגת בר המצווה של הבן שלי, הוא עוד תינוק, אבל למה לא להתחיל ולחסוך מעכשיו לבר מצווה? כך שבעוד כשלוש עשרה שנה, יצטבר באופן אוטומטי בחסכון הזה, סכום כסף אשר יכסה א המסיבה.

מה עוד אני צריכה לתכנן? אני יודעת שבעוד שלוש שנים בוודאי נרצה להחליף את הרכב. כי כבר עכשיו הוא 4 שנים על הכביש, ובעוד שלוש שנים הוא כבר יהיה 7 שנים על הכביש, זה זמן טוב להחליף רכב, לפני שיהיה ישן מדי. הרעיון הוא להתחיל לחשוב על הדברים שממילא יגיעו יום אחד, לתכנן אותם ולהתכונן אליהם כבר מעכשיו. לזמן יש המון כוח. אם אני אחסוך עבור בני בכל חודש סכום פעוט של 100 שקלים בחודש, הרי שעד הבר מצווה, קרן החסכון (ללא ריבית) תגיע קרוב ל 16,000 שקלים. אם נוסיף על כך ריבית ממוצעות של 3% בשנה, הרי שנגיע ל 22,000 שקלים. לחסכון ארוך טווח יש יתרון של ריבית מצטברת – ריבית ד'ריבית. כך שסביר שהסכום הסופי יהיה אף יותר מ 22,000 שקלים. בכל אופן, הסכום הזה בהחלט יכול לממן את מסיבת בר המצווה של הבן. זה יכול לממן לו טיול בר מצווה לחו''ל, או מסיבה יפה במסעדה, בית קפה או מועדון.